Методика організації та проведення гуманітарної підготовки в підрозділі
15.1. Гуманітарна підготовка у підрозділі.
На сучасному етапі державотворення в Україні стратегічним завданням суспільства, яке реформується, є зміцнення і розвиток морально-патріотичного та інтелектуального потенціалу всіх категорій особового складу Збройних сил України. В діяльності командирів та штабів з організації та ведення навчально-виховного процесу особового складу однією з головних форм виховання людини демократичного світогляду, готової до бездоганного виконання вимог Конституції України, присяги та статутів є гуманітарна підготовка всіх категорій військовослужбовців та працівників. Гуманітарна підготовка – насамперед озброює теоретико-методологічними знаннями та у взаємодії з іншими формами виховного впливу забезпечує належний морально-психологічний стан особового складу, що дозволяє повно і якісно виконувати покладенні на з’єднання та частини службово-бойові завдання. Як змістовна частина інформаційно-пропагандистського забезпечення вона є важливим чинником формування морально-психологічної готовності особового складу до виконання поставлених завдань, через відтворення громадянської життєвої позиції військовослужбовців та працівників Збройних сил України, їх відповідальності за втілення в життя вимог Конституції та законів України, сумлінного ставлення до виконання службових обов'язків та має статус одного з основних предметів навчання та виховання. У збройних силах України гуманітарна підготовка організується і проводиться у відповідності з вимогами директиви Міністра оборони України від 13 лютого 2006 року № Д-3 ”Про організацію гуманітарної підготовки, суспільно-політичного та правового інформування особового складу Збройних Сил України на 2006-2011 роки.”
Основною метою організації і проведення гуманітарної підготовки у Збройних Силах України є:
З метою надання системності гуманітарній підготовці всіх категорій особового складу Збройних сил України у Директиві Міністра Оборони України Д-3 ”Про організацію гуманітарної підготовки, суспільно-політичного та правового інформування особового складу Збройних Сил України на 2006-2011 роки” визначена наступна кількість навчального часу на її проведення:
Персональну відповідальність за стан гуманітарної підготовки та її якість на всіх рівнях військового управління несуть особисто командир (начальник) та його заступник командира роти з виховної роботи
На сучасному етапі сформувався певний системний підхід офіцерів підрозділу до забезпечення необхідного ідейно-теоретичного та організаційного рівня гуманітарної підготовки особового складу. Він може виступати у вигляді відповідного алгоритму діяльності офіцера: 1. Вивчення вимог керівних документів з питань організації гуманітарної підготовки, відповідних програмно-методичних посібників, інструкцій, довідників, матеріалів; 2. Вивчення організаційно-штатної структури підрозділу, його призначення, особливостей бойового застосування та умов діяльності особового складу, підсумків бойової і гуманітарної підготовки, стану військової дисципліни тощо; 3. Ознайомлення з календарними планами виконання типових тематичних планів гуманітарної підготовки; 4. Комплектування груп гуманітарної підготовки. Групи гуманітарної підготовки створюються переважно у складі штатних підрозділів. Чисельність слухачів у групах має становити до 25 осіб. Від занять дозволяється звільняти:
У підготовчий період в з’єднаннях (гарнізонах) з керівниками груп гуманітарної підготовки повинні проводитися одноденні методичні збори.
Навчально-матеріальна база для занять з гуманітарної підготовки на кожну групу включає:
Вимоги до керівника групи гуманітарної підготовки Керівник гуманітарної підготовки призначається з числа найбільш підготовлених офіцерів (прапорщиків) частин (підрозділу) частини і працює під керівництвом заступника командира роти з виховної роботи
Керівник групи гуманітарної підготовки відповідає за організацію та якість проведення занять з гуманітарної підготовки з підлеглими і зобов’язаний:
Вимоги до помічника керівника групи гуманітарної підготовки Помічник керівника групи з гуманітарної підготовки призначається з числа найбільш підготовлених військовослужбовців і працює під керівництвом керівника групи. Він відповідає за якість матеріально-технічного забезпечення планових, додаткових занять, а також самостійну підготовку слухачів групи гуманітарної підготовки та зобов'язаний:
Під час інспектування і підсумкових перевірок військових частин рівень знань з гуманітарної підготовки повинен перевірятися в групах слухачів усіх категорій. Загальна кількість перевірених груп має бути не менше 10% загальної кількості груп. Кількість слухачів у групах – не менше 70% чисельності за списком.
Критерії оцінки гуманітарної підготовки:
Оцінка групам визначається на підставі індивідуальних оцінок тих, хто брав участь у підсумковому занятті:
Загальна оцінка з гуманітарної підготовки виводиться як середнє арифметичне оцінок усіх категорій слухачів. Вона не може бути вище оцінки з гуманітарної підготовки офіцерів.
15.2. Методика підготовки та проведення заняття з гуманітарної підготовки.
Для підготовки до заняття перш за все необхідно визначити його мету: чого хоче домогтися керівник у ході заняття. Після визначення мети заняття керівнику слід підготувати план-конспект, в якому необхідно (див. дод. 20 ):
Пам’ятайте! Конспект повинен бути зручним для використання в аудиторії. Для цього необхідно:
Після того, як тези конспекту готові, необхідно підготуватися до виступу перед аудиторією. Доцільно:
15.3. Методика проведення заняття методом "розповідь-бесіда".
Останнім часом у системі гуманітарної підготовки все частіше використовується розповідь-бесіда. Пов’язано це з метою інтеграції навчально-виховних функцій як розповіді так і бесіди. Характерною ознакою визначеного виду заняття виступає можливість керівника використовувати елементи викладання навчального матеріалу з одночасним опитуванням слухачів групи та письмовим нотуванням найбільш складних і важливих питань. У методичному плані таке заняття з гуманітарної підготовки забезпечує як розумову так і мовну діяльність.
Розповідь-бесіда виконує кілька функцій:
Розповідь-бесіда це послідовне, живе, образне, емоційне викладення матеріалу, коли на фактах, прикладах розкриваються сутність питань, закономірний зв'язок явиш, робляться теоретичні висновки та в процесі обговорення визначаються критерії засвоєння слухачами навчального матеріалу.
Під час розповіді-бесіди керівник заняття часто звертається до безпосереднього особистого досвіду слухачів, ставить перед ними питання сам відповідає на них і через опитування, аналіз подій, фактів підводить їх до узагальнень та певних висновків. При цьому загальнотеоретичні питання теми обов'язково тісно пов'язуються з практикою державного будівництва, з міжнародною обстановкою, життям збройних сил, конкретними завданнями підрозділу, частини. Розповідь-бесіда починається з повідомлення слухачам теми, її місця і значення в загальній системі гуманітарної підготовки. Оголошуються основні питання. Подальше викладення змісту матеріалу полягає у роз'ясненні вузлових підпитань, теоретичних положень та аналізі фактичного матеріалу В ході проведення розповіді-бесіди керівник групи періодично звертається до слухачів з питаннями, чи сам ставить питання і сам відповідає на них, або може попросити когось із слухачів доповнити його розповідь, якщо мова йде про відомі їм речі. Керівник групи періодично уточнює у слухачів, як вони зрозуміли пропанує мий матеріал та визначає їх ставлення до окремих явищ, фактів, прикладів. Ясність, простота і зрозумілість – основні вимоги для розповіді-бесіди. Не останню роль відіграє і своєчасне застосування технічних засобів навчання та наочних посібників. Вони допомагають слухачам в опануванні предмету обговорення, розвивають абстрактне мислення та забезпечують наочне усвідомлення навчального матеріалу. В той же час слід відзначити, наявність значно більшої можливості у застосування ТЗН та наочних посібників під час проведення заняття у формі розповідь-бесіда. Полягає це в першу чергу в тому, що керівник може їх застосовувати як особисто або за допомогою помічника, так і давати можливість їх використання слухачами групи під час опитування чи обговорення окремих проблемних питань. Також цей вид заняття допускає певні можливості обговорення переглянутого наочного матеріалу, наприклад відіосюжету, або запису телевізійної програми. Наприкінці розповіді-бесіди, у заключній її частині, керівник відповідає на питання, які виникли у слухачів в процесі заняття, ставить завдання помічнику щодо організації самостійної роботи слухачами та відпрацювання запропонованих навчальних посібників чи творів з художньої літератури.
Під час проведення заняття методом “розповіді-бесіди” доцільно дотримуватися наступних рекомендацій:
У вступній частині показати значення теми, яка вивчається, для слухачів групи: а) за допомогою посилання на історичні та державні документи; б) через приклади, факти із життєвої ситуації, бойової та повсякденної діяльності військ, частини, підрозділу. Вступ повинен бути не більше 4-5 хвилин. Після нього слід відразу приступити до сутності проблеми або питання, яке розглядається. Під час висвітлення матеріалу в ході занять:
Не рекомендується:
Особливо ретельно слід продумувати та застосовувати приклади, які характеризують моральні якості військовослужбовця. Недостатньо назвати прізвище відмінника або порушника. Слід показати його моральні якості, конкретні заслуги або поступки. Під час залучення слухачів до діалогу-бесіди слід враховувати наступні вимоги до запитань, які у певній послідовності будуть ставитися перед аудиторією: 1. Запитання повинно бути доступним, тобто таким, на яке слухачі можуть відповісти на основі знань, якими вони володіють. 2. Запитання повинні торкатися суттєвих сторін проблеми, яка розглядається. Не доцільно ставити запитання, які вимагають від слухачів однозначної відповіді або підштовхують їх на формальне заучування деталей, фактів, подій. 3. Запитання повинно бути простим, тобто ставити перед слухачами одне завдання. Слід уникати здвоєних запитань, які ускладнюють розуміння слухачів. 4. Запитання не повинні бути каверзними, провокаційними, тобто не повинні товкати слухачів на неправильне рішення. 5. Запитання повинні бути звернені не до пам’яті (“хто”, “коли”, “в якому році”), а до мислення слухачів (“чому”, “для чого”, “що витікає з…”, “чим ви можете пояснити…” і т.п.). 6. Слід уникати постановки загальних або випадкових запитань (“хто доповнить”, “є бажаючі відповісти”). Бажаючих не знайдеться і бесіда буде приречена на провал. Доцільно формулювати запитання так, щоб вони мали проблемний характер, тобто домагатися, щоб для відповіді на них слухачі відчули недостатність своїх знань і самостійно зайнялись їх поповненням. За необхідності керівник сам дає пояснення на поставлене ним самим або поставлене задане слухачами запитання. У випадку, якщо керівник не готовий ґрунтовно відповісти на те або інше запитання, потрібно відверто сказати, що в даний момент він не володіє потрібними відомостями і, вивчивши питання, при першій ж нагоді дасть пояснення його воїнам. Заняття методом “розповідь-бесіда” закінчується заключним словом керівника групи. В заключному слові необхідно:
Логічно – структурна схема проведення розповіді-бесіди
15.4. Рекомендації з підготовки та використання на заняттях технічних засобів, навчально-методичних та наочних посібників.
У роботі з технічними засобами, наочними посібниками важливо: По-перше, підібрати таку наочність, дидактичний матеріал (слайди, кінофільми, схеми, графіки), які допоможуть розкрити зміст теми; По-друге, потурбуватися про готовність приміщення, де проводяться заняття, до застосування наочних посібників і технічних засобів. Слід пам’ятати також, що:
Найбільш доцільно використовувати наочні посібники та технічні засоби для вирішення в ході заняття наступних завдань:
15.5. Додаткові інформаційні заходи з метою розширення та поглиблення знань військовослужбовців з тематики гуманітарної підготовки
В якості додаткових інформаційних заходів з військово-службовцями доцільно використовувати:
Слід взяти до уваги, що найбільша ефективність додаткових інформаційних заходів може бути досягнута за умови їх узгодженого за часом проведення з тематикою навчального плану гуманітарної підготовки. |
|
© i-bictashev |