РОЗДІЛ 2
Удосконалення системи управління Збройними Силами здійснювалося в рамках переходу на триступеневу структуру зразка 2011 р.:
• стратегічний рівень – Міністерство оборони, Генеральний штаб;
• оперативний рівень – командування видів Збройних Сил, Об’єднане оперативне командування (ООК), Командування сил підтримки (КСП);
• тактичний рівень – з’єднання та військові частини.
Єдина автоматизована система управління Збройними Силами України
(ЄАСУ) є основою всієї системи управління Збройними Силами. Вона створюється
Схема 2.1. Структура органів військового управління Збройних Сил, на кінець 2009 р.
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Генеральний штаб Збройних Сил |
КОМАНДУВАННЯ СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК |
КОМАНДУВАННЯ ПОВІТРЯНИХ СИЛ |
КОМАНДУВАННЯ ВІЙСЬКОВО-МОРСЬКИХ СИЛ |
Головний командний центр |
КОМАНДУВАННЯ СИЛ ПІДТРИМКИ |
ОБ’ЄДНАНЕ ОПЕРАТИВНЕ КОМАНДУВАННЯ
|
Управління армійських корпусів |
З’єднання, частини Сухопутних військ |
Міжвидові угруповання військ (сил)
|
Миротворчі контингенти
|
Управління Західного та Південного оперативних командувань, Територіальне управління “Північ”
|
Управління повітряних командувань |
З’єднання, частини Повітряних Сил
|
Тактична група |
Чергові сили
|
Центр морських операцій |
Центр військ берегової оборони |
Бази, склади, арсенали
|
З’єднання, частини Військово-Морських Сил
|
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ЗБРОЙНИМИ СИЛАМИ
На основі сучасних інформаційних технологій у 2009 р. головні зусилля зосереджувалися на розгортанні ЄАСУ в командуваннях Повітряних Сил та Військово-Морських Сил.
Тривала дослідна експлуатація та підготовка до проведення державних випробувань автоматизованої системи управління Збройних Сил України “Дніпро”, яка забезпечує передачу інформації в інтересах службових осіб органів управління Збройних Сил.
Першочергові заходи зі створення єдиного транспортного середовища для
передачі інформації в інтересах усіх видів і родів військ включають:
• прокладення волоконно-оптичних ліній зв’язку до підприємств відкритого акціонерного товариства “Укртелеком”;
• розгортання цифрового автоматичного зв’язку у Збройних Силах;
• створення систем захисту інформації із застосуванням технологій вітчизняного виробництва;
• розгортання захищених локальних обчислювальних мереж на пунктах
управління Збройних Сил;
• прив’язку вузлів зв’язку пунктів управління Збройних Сил до транспортної мережі загального користування.
У 2009 р. вперше прокладено експериментальні волоконно-оптичні лінії
зв’язку у військових частинах і установах у Одеській, Чернігівській і Донецькій
областях.
Стратегічна ланка управління
З метою підвищення ефективності взаємодії структурних підрозділів
Міністерства оборони та Генерального штабу, усунення дублювання їх функцій та завдань, визначення раціонального співвідношення військовослужбовців і цивільного персоналу протягом року тривала робота з удосконалення їх структур.
Уточнено завдання Міністерства оборони щодо реалізації політики держави у Збройних Силах, політичних та стратегічних цілей у сфері оборони, принципів і напрямів розвитку військ (сил) та адміністративного керівництва Збройними Силами України.
1 Указ Президента України “Про рішення Ради національної безпекиі оборони України від 27 березня 2009 р. “Про стан та невідкладні заходи з
фінансування потреб Збройних Сил України у 2009 році в обсягах, необхідних для забезпечення оборони держави” № 399 від 4 червня 2009 р.
2 Постанова Кабінету Міністрів України “Про внесення змін до Положення про Міністерство оборони України” № 664 від 1 липня 2009 р.
2
СИСТЕМА УПРАВЛІННЯ ЗБРОЙНИМИ СИЛАМИ
Для підвищення ефективності управління матеріальними ресурсами у складі Міністерства оборони Департамент державних закупівель та ресурсного забезпечення переформовано у Департамент державних закупівель та Департамент ресурсного забезпечення. Департамент економічної та господарської діяльності переформовано у Департамент економічної діяльності і Управління ремонту озброєння та військової техніки.
Удосконалено систему управління військовою сферою охорони здоров’я. На базі Департаменту охорони здоров’я, Головного військово-медичного управління (не належить до центрального апарату Міністерства оборони) та Військово-медичного управління створено Військово-медичний департамент.
У Генеральному штабі з метою покращання організації заходів військового
співробітництва Збройних Сил зі збройними силами інших держав та регіональними міжнародними організаціями Управління військового співробітництва Генерального штабу переформовано у Центральне управління військового співробітництва Збройних Сил України.
Для забезпечення переведення системи зв’язку на цифрові способи передачі і обробки інформації та автоматизації процесів управління у 2009 р. створені структурні підрозділи, які виконують завдання в інтересах Генерального штабу: Головний пункт управління системою зв’язку та інформаційних систем Збройних Сил України, Управління захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах Збройних Сил України, Управління розвитку зв’язку та автоматизації Збройних Сил України, Управління супроводження єдиної автоматизованої системи управління Збройних Сил України та Управління технічного забезпечення зв’язку та автоматизації Збройних Сил України.
Оперативна ланка управління
Удосконалено організаційно-штатну структуру Командування Сухопутних військ,уточнено сферу відповідальності заступників командувача Сухопутних військ та структурних підрозділів.
У цілому Сухопутними військами не допущено зниження рівня готовності системи управління до виконання завдань за призначенням.
Удосконалення системи управління Повітряних Сил було спрямоване на:
• підготовку органів військового управління, опанування нових принципів
планування застосування військ (сил) та способів управління черговими силами з протиповітряної оборони при виконанні ними завдань бойового чергування у мирний час, протидії проявам повітряного тероризму;
• оптимізацію функцій та організаційно-штатних структур органів військового управління;
• підвищення ефективності управління з’єднаннями і частинами.
Протягом року два пункти управління Повітряних Сил переобладнані новітніми засобами автоматизації. Триває створення на базі командного центру Повітряних Сил Центру повітряних операцій та на базі командних пунктів Повітряних командувань – Центрів управління та оповіщення.
Система управління Повітряних Сил забезпечила стійке, постійне та безперервне керівництво черговими силами та засобами з протиповітряної оборони.
Головна увага Командування Військово-Морських Сил надавалась удосконаленню структури органів військового управління, підвищенню оперативності та якості їх роботи, відновленню боєздатності стаціонарних і рухомих пунктів управління.
Протягом року проведено роботу з передачі функцій планування та управління міжвидовими угрупованнями військ (сил) Об’єднаному оперативному командуванню:
• визначено порядок організації управління сухопутним, повітряним та морським компонентами;
• організовано взаємодію з іншими військовими формуваннями та правоохоронними органами в умовах введення правових режимів надзвичайного або воєнного стану та при запобіганні терористичним актам на об’єктах держави;
• сплановано участь військ (сил) в антитерористичних операціях, наданні
допомоги органам державної влади і населенню у ході ліквідації наслідків
надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру.
ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ЗБРОЙНИХ СИЛ
Структура Збройних Сил у 2009 р. значних змін не зазнала.
Оперативні завдання, бойовий та чисельний склад Збройних Сил у 2009 р. уточнено з урахуванням:
• сценаріїв (ситуацій) застосування Збройних Сил, що ґрунтуються на уточненому переліку загроз національній безпеці у воєнній сфері;
• зростання ролі сил негайного і швидкого реагування та Сил спеціальних операцій у виконанні завдань Збройних Сил у мирний і воєнний час;
• необхідності забезпечення надійного прикриття важливих державних об’єктів, угруповань військ (сил) Збройних Сил, несення бойового чергування
з протиповітряної оборони, участі у протидії терористичним актам з прикриття важливих державних об’єктів.
На кінець 2009 р. загальна чисельність Збройних Сил становила 200 тис. осіб, у тому числі – 150 тис. військовослужбовців.
У Сухопутних військах уточнено функції і завдання військових структур оперативно-тактичної ланки управління. Продовжувався експеримент з формування у складі Об’єднаних сил швидкого реагування багатофункціональних мобільних з’єднань і військових частин.
Протягом року тривав пошук раціональних організаційно-штатних структур авіації Повітряних Сил, здатних забезпечити підвищення вишколу льотного складу, покращення аеродромно-технічного, радіотехнічного забезпечення польотів та досягнення максимальної ефективності виконання завдань за призначенням.
З цією метою розпочато проведення відповідного експерименту, який передбачає розподіл функцій з бойового застосування авіаційних підрозділів (покладається на авіаційну бригаду) та всебічного забезпечення застосування і бойової підготовки авіаційних підрозділів (покладається на авіаційну базу).
У Військово-Морських Силах здійснювалися заходи, спрямовані на удосконалення організаційних структур органів військового управління та нарощування структури і чисельності військ берегової оборони.
3 Наказ Міністра оборони України “Про проведення експерименту з переформування 114 бригади тактичної авіації, створення авіаційної бази та їх функціонування у складі Повітряних Сил Збройних Сил України у 2009–2010 роках” №165 від 8 квітня 2009 р.
4 Світові нормативи оновлення озброєння і військової техніки становлять 4–6% на рік за умови 20–25-річного його життєвого циклу.
5 Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про схвалення Концепції створення національної системи розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки” № 756-р від 1 липня 2009 р.
6 Постанова Кабінету Міністрів України “Деякі питання відновлення та ремонту авіаційної техніки Збройних Сил” № 1135 від 14 жовтня 2009 р.
7 Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Порядку використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для створення, закупівлі і модернізації озброєння та військової техніки за державним оборонним замовленням у національних виробників для забезпечення оборони держави” № 691-р від 8 липня 2009 р.
ОСНАЩЕННЯ ОЗБРОЄННЯМ І ВІЙСЬКОВОЮ ТЕХНІКОЮ
Усі пріоритетні напрями оновлення озброєння та військової техніки (ОВТ), що визначені Державною програмою розвитку озброєнь та військової техніки до 2015 р., продовжували розвиватися у межах обсягів фінансування державного оборонного замовлення на 2009 р. Збройні Сили України оснащувалися сучасними та перспективними зразками ОВТ на базі новітніх технологій. Однак за темпами поставок ОВТ у війська (сили) є значне відставання від світових нормативів їх планового оновлення.
У 2009 р. фактичне фінансування за бюджетними програмами створення, закупівлі і модернізації озброєння ОВТ склало 483,3 млн. грн., що становить 21 % від бюджетних призначень.
Загалом протягом року на озброєння Збройних Сил прийнято 19 нових зразків ОВТ – майже на третину менше, ніж у минулому році.
За цих умов Міністерство оборони та Генеральний штаб висловили низку ініціатив, які здобули підтримку на державному рівні, зокрема:
• удосконалення концептуальних основ зі створення національної системи розроблення та поставлення на виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки, якими покращено управління цією сферою діяльності, досягнуто узгодженість дій усіх учасників, прийняття оптимальних технічних рішень,
мінімізацію витрат державного бюджету та зменшення строків створення ОВТ і взяття на озброєння;
• забезпечення розрахунків з авіаремонтними підприємствами за виконані роботи надлишковим авіаційним майном, агрегатами та літаками, які Збройним Силам не потрібні і перебувають на зберіганні.
В умовах обмеженого фінансування Міністерство оборони отримало додаткові можливості для здійснення модернізації, ремонту і технічного супроводження експлуатації авіаційної техніки;
• здійснення закупівлі і модернізація ОВТ за державним оборонним замовленням у національних виробників за рахунок коштів Стабілізаційного фонду.
Протягом року вдалося завершити державні випробування та прийняти на
озброєння бойовий танк БМ “Оплот”, інформаційно-аналітичну систему планування мобілізаційного розгортання Збройних Сил, виготовити дослідний зразок автоматизованого мобільного командного пункту підрозділу радіотехнічних військ.
Продовжувалося виконання науково-дослідних робіт з модернізації радіолокаційних станцій, зенітних ракетних комплексів, у тому числі переносних, та іншого ОВТ Повітряних Сил, зокрема військово-транспортного літака Ан-70 та літаків МіГ-29, Су-25, Л-39. У 2009 р. отримані перші зразки модернізованих літаків.
Завдяки поліпшенню характеристик двигунів, новому навігаційному, прицільному обладнанню та засобам реєстрації польотної інформації модернізовані літаки дозволяють з більшою ефективністю виконувати бойові завдання.
Розпочато відновлення технічного стану озброєння військ протиповітряної оборони Сухопутних військ, проведення робіт з подовження термінів технічної придатності зенітних керованих ракет, модернізації двигунів вертольотів. Уточнено оперативно-технічні вимоги до вітчизняного оперативно-тактичного ракетного комплексу.
Завершено розробку технічного проекту корабля класу “корвет”. Виконавцем державного оборонного замовлення з будівництва кораблів визначено Державну акціонерну холдингову компанію “Чорноморський суднобудівний завод”, м. Миколаїв. Триває ремонт підводного човна “Запоріжжя”.
Система управління Збройними Силами забезпечувала керівництво оперативною (бойовою) підготовкою військ (сил), управління їх повсякденною діяльністю та миротворчими контингентами. Збережені на необхідному рівні оперативні можливості військ (сил) та цілісність системи протиповітряної оборони держави.
Структурні зміни у Збройних Силах спрямовувалися на оптимізацію їх
складу та чисельності для забезпечення якісного виконання завдань за призначенням в особливий період відповідно до Стратегічного u1079 замислу застосування Збройних Сил.
У 2009 р. через обмежене фінансування заходів з розвитку озброєння та військової техніки (на чверть менше ніж у 2008 р.) головна увага Міністерства оборони була зосереджена на модернізації, ремонті та продовженні ресурсу наявних у військах (силах) ОВТ.
ПІДГОТОВКА ВІЙСЬК (СИЛ)
Підготовка Збройних Сил України є основою їх боєздатності та досягається виконанням заздалегідь спланованого комплексу заходів у єдиному і безперервному процесі з набуття професійних навичок. Особливістю 2009 навчального року було те, що в основу підготовки військ (сил) було покладено послідовне теоретичне навчання військовослужбовців та закріплення знань і навичок під час виконання практичних заходів з відпрацюванням навчальних елементів на бойовій техніці.
РОЗДІЛ 3
Зміст і характер підготовки військ (сил) у 2009 р. головним чином визначався рівнем ресурсного забезпечення. Так, на підготовку військ (сил) передбачалося виділення 312,8 млн. грн. (20,6 % від мінімально необхідної потреби). Фактично отримано коштів майже у шість разів менше, ніж у минулому році. Очікування Міноборони щодо надходження коштів за спеціальним фондом не виправдалися. Їх отримано близько 0,1 % від запланованих обсягів (267,9 млн. грн.).
Тому головні зусилля у підготовці військ (сил) у 2009 р. були зосереджені на
навчанні авіаційних підрозділів, що несуть бойове чергування в системі протиповітряної оборони важливих об’єктів держави, підтриманні мінімально необхідного нальоту льотчиків-інструкторів авіаційних частин, вишколі гранично
обмеженої кількості фахівців у навчальних центрах.
За таких умов було запроваджено:
• обмеження кількості високовартісних тактичних і командно-штабних
навчань та масштабів і формату практичних заходів з бойової підготовки у
підрозділах і військових частинах;
• пріоритетне фінансування підготовки військовослужбовців у навчальних
центрах та льотного складу, що залучається до бойового чергування в системі протиповітряної оборони держави.
Підготовка штабів здійснювалася у пунктах постійної дислокації з проведенням командно-штабних навчань і тренувань на картах. Найбільш ефективними формами підготовки штабів стали спільні командно-штабні навчання з управліннями аеромобільних (механізованих) бригад та полків армійської авіації, комп’ютерні навчання.
Більш активно використовувалася навчальна матеріально-технічна база підготовки, наявні імітаційні засоби та тренажерні комплекси.
Протягом року продовжено роботу з удосконалення та впровадження нових форм і методів військового навчання. Завершено формування та розпочато функціонування відділу імітаційного моделювання бойових дій Сухопутних військ.
Командно-штабні навчання з використанням системи імітаційного моделювання бойових дій з військовими частинами 8 армійського корпусу підтвердили важливість цього напряму діяльності.
ПІДГОТОВКА ВІЙСЬК (СИЛ)
З метою недопущення зниження досягнутого у 2008 р. рівня підготовки було на 30 % збільшено частку теоретичної складової підготовки військ(сил). Протягом року проведено додаткові заняття з вивчення штабних процедур та керівних документів НАТО, покращено мовну підготовку особового складу.
Зокрема вишкіл військовослужбовців спрямовувався на:
• забезпечення підтримання необхідного рівня підготовки генералів і офіцерів;
• недопущення зниження рівня підготовки військовослужбовців контрактної служби;
• забезпечення формування і розвитку необхідного рівня підготовки військовослужбовців строкової служби.
Сформовані у попередні роки засади відносин між суспільством і Збройними Силами дозволили у 2009 р. розширити сферу їх діяльності та спрямувати на практичну складову бойової підготовки військ (сил). Завдяки меценатству, благодійній підтримці з боку окремих громадян, організацій та товариств у військах (силах) проведено низку високовартісних заходів з підготовки підрозділів.
Протягом 2009 р. підтримано досягнутий у попередні роки рівень підготовки Об’єднаних сил швидкого реагування, проте досягти запланованих показників польового, повітряного та морського вишколу особового складу внаслідок об’єктивних причин не вдалося.
Кількість командно-штабних навчань у порівнянні з минулим роком зменшилася у півтора рази. Разом з тим кількість штабних тренувань бригад (полків) збільшилася майже у два рази. Це забезпечило утримання належного рівня злагодженості та загальної підготовки органів військового управління.
Наприкінці року проведено комплексну перевірку бойової готовності визначених військових частин зі складу всіх видів Збройних Сил України. За тривогою вони здійснили багатокілометровий марш комбінованим способом та успішно виконали навчально-бойові завдання на полігонах.
У Збройних Силах України кількість проведених практичних стрільб з озброєння бойових машин та водіння бойових машин у порівнянні з минулим роком зменшилась майже в три-чотири рази.
У середньому у військах (силах) показники інтенсивності бойової підготовки у порівнянні з попередніми роками знизилися майже втричі та не перевищують 10–15 % від визначених Державною програмою розвитку Збройних Сил України на 2006-2011 рр. Водночас, зважаючи на заміну формату проведення основних заходів підготовки військ (сил), її ефективність знизилась лише на 25–30 %, а питома вага високоякісних, але вартісних форм підготовки у загальній кількості заходів становить половину у порівнянні з 2008 р.
ПІДСУМКИ ВИКОНАННЯ ПЛАНІВ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬК (СИЛ)
1 Завдяки сприянню громадських організацій у Збройних Силах проведено:
• стрибки за програмою парашутно-десантної підготовки (в окремій аеромобільній бригаді 8 армійського корпусу Сухопутних військ, що дислокується на Житомирщині, – за підтримки громадської організації “Ніхто, крім нас”, в окремому полку спеціального призначення Сухопутних військ, що дислокується на Хмельниччині, – завдяки ТОВ Західне авіаційне товариство “Скай Груп”, в окремій повітрянодесантній бригаді 6 армійського корпусу Сухопутних військ, що дислокується на Дніпропетровщині, – завдяки Товариству сприяння обороні України);
• табірний збір і контрольне заняття з управління вогнем гаубичного артилерійськогодивізіону окремої артилерійської бригади 6 армійського корпусу Сухопутних військ, що дислокується у Запорізькій області, – за сприяння благодійного фонду “Патріот Запоріжжя” та за підтримки голови Запорізької обласної державної адміністрації.
ПІДГОТОВКА ВІЙСЬК (СИЛ)
У порівнянні з минулим роком середній наліт авіаційних екіпажів зменшився на 55–60 %.
У Сухопутних військах плани та програми з основних предметів навчання
виконано: у військових частинах і підрозділах ОСШР – на 72 %, у з’єднаннях і військових частинах ОСО – на 61 %. У порівнянні з 2008 р. частку багатовартісних і високоякісних форм бойової підготовки зменшено на 65 %. За рахунок збільшення кількості теоретичних занять в цілому покращено рівень індивідуальної підготовки військовослужбовців, проте лише в обсязі близько 15–20 % проведено заходи щодо злагодження підрозділів і військових частин.
Продовжено практику проведення командно-штабних навчань у складі бригади. Такі навчання були проведені з двома окремими механізованими бригадами та окремою повітряно-десантною бригадою.
Приведення підрозділів бригади у вищі ступені бойової готовності
Марш бригади комбінованим способом до району виконання завдань
Тактичне навчання посиленого механізованого батальйону з ведення маневреної оборони
Завантаження і розвантаження озброєння і військової техніки бригади і зосередження у районі призначення
Тактико-спеціальні навчання зенітного ракетного підрозділу
Виконання вогневих вправ артилерії щодо ураження противника з закритих вогневих позицій
ЗАВДАННЯ, ЩО ВИКОНАНІ (ВІДПРАЦЬОВАНІ):
Командно-штабне навчання з 72 окремою механізованою бригадою 8 армійського корпусу
Нанесення авіаційного ракетно-бомбового удару штурмовиками Су-25
Авіаційна підтримка дій наземних військ вертольотами Мі-24
бойових броньованих машин – 150
артилерійських систем – 18
спеціальної техніки – 60
військовослужбовців –1 000
літаків – 2
вертольотів – 2
засобів ППО – понад 10
Висадження та дії тактичного повітряного десанту
Марш бригади комбінованим способом до пункту постійної дислокації
Полігон Сухопутних військ Широколанівський
СИЛИ ТА ЗАСОБИ ВІД СУХОПУТНИХ ВІЙСЬК ТА ПОВІТРЯНИХ СИЛ,
ЗАЛУЧЕНІ ДО НАВЧАНЬ
ПІДГОТОВКА ВІЙСЬК (СИЛ)
У Повітряних Силах здійснювалася індивідуальна льотна підготовка визначених екіпажів, залучених до бойового чергування в системі ППО. Суттєво зменшено порівняно з 2008 р. кількість практичних заходів підготовки: тактичних бомбометань – у 6 разів, десантування повітряних десантів – у 2 рази.
У рамках експерименту проведено дослідницьке навчання з підрозділами
авіаційних бригад тактичної авіації. За його результатами підтверджено доцільність переформування бригади тактичної авіації в авіаційну базу та визначено оптимальну організаційно-штатну структуру військових частин. Запропонована організаційно-штатна структура авіаційної бази передбачає можливість приймання на аеродромах авіаційної техніки будь-якого типу.
У Військово-Морських Силах у порівнянні з минулим роком на 10–15 % зменшено частку морської складової у бойовій підготовці корабельного складу, середня наплавність кораблів і катерів зменшилася майже втричі.
Значним внеском у підвищення рівня підготовки морського та сухопутного
компонентів сил (військ) стало проведення командно-штабного навчання угруповання різнорідних сил у районі озера Донузлав. Проведений під час цього
навчання комплекс практичних дій підрозділів дозволив здійснити відповідні елементи їх злагодження, фактично замінив собою низку незапланованих високовартісних заходів бойової підготовки.
МІЖНАРОДНІ НАВЧАННЯ В ЗАГАЛЬНІЙ СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ВІЙСЬК (СИЛ)
Багатонаціональні військові навчання залишаються однією з ефективних форм підготовки військ (сил), їх значимість для Збройних Сил України щорічно зростає. Починаючи з 2008 р. до участі в багатонаціональних військових навчаннях залучаються підрозділи, сплановані до ротації національних миротворчих контингентів.
Виходячи з потреб обороноздатності держави у 2009 р. передбачалося проведення 23 багатонаціональних навчань (11 – на території України та 12 – поза її межами). Протягом року підрозділи Збройних Сил України взяли участь у
15 великих міжнародних військових навчаннях. З їх числа на території України
було проведено 5 військових навчань, поза межами України – 10.
Через відсутність підстав українські військовослужбовці не змогли взяти
участь у декількох міжнародних військових навчаннях. Це завдало шкоди іміджу
України на міжнародній арені, негативно позначилося на результатах підготовки
військ (сил) внаслідок невикористання додаткових ресурсів та можливостей.
Разом з тим, незважаючи на фактичне зменшення кількості багатонаціональних військових навчань, їх частка в системі бойової підготовки Збройних Сил України у 2009 р. зросла майже у два з половиною рази .
2 Указ Президента України “Про затвердження Плану проведення багатонаціональних навчань в рамках військового співробітництва за участю підрозділів Збройних Сил України на території України та поза її межами у 2009 році” № 34/2009 від 23 січня 2009 р.
3 Підставою для організації та проведення міжнародних військових навчань є прийняття Верховною Радою України відповідного законодавчого акта стосовно допуску підрозділів збройних сил інших держав на територію України.
Під час міжнародних військових навчань відпрацьовано широкий спектр
завдань, що дозволило вдосконалити взаємосумісність національних підрозділів з військовими підрозділами інших держав. Продовжено участь України у програмі “Партнерство заради миру”, в рамках якої підрозділи Збройних Сил активно залучаються до Процесу планування та оцінки сил (ППОС). Триває процес досягнення взаємосумісності Об’єднаних сил швидкого реагування зі збройними силами країн–учасниць НАТО. Зокрема, завершено цикл оцінок першого рівня НАТО основних підрозділів, які заявлені до складу Спільного фонду оперативних сил та можливостей Концепції оперативних можливостей (КОМ).
Протягом року у рамках Програми перевірки та зворотного зв’язку КОМ
усього було проведено три самостійних оцінки та шість оцінок НАТО першого
рівня . Усі українські підрозділи успішно виконали передбачені заходи та оцінені як “взаємосумісні” або “частково взаємосумісні”.
В цілому на кінець року у Збройних Силах проведено 24 заходи щодо
оцінювання визначених підрозділів. Протягом року підготовлено 15 сертифікованих оцінювачів першого рівня та 27 – другого.
У наступному році буде розпочато цикл проведення більш складних та відповідальних оцінок другого рівня – стану готовності до виконання завдань за призначенням.
Виконані протягом року заходи підготовки військ (сил), інтенсифікація
її теоретичної складової та максимальне використання можливостей міжнародного військового співробітництва в цілому забезпечили підтримання належного рівня знань і навичок особового складу для виконання повсякденних функціональних обов’язків та бойових завдань за призначенням. Вжиті заходи дозволили запобігти значному зниженню рівня підготовки органів військового управління.
ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЯ ЗБРОЙНИХ СИЛ
Сучасний етап розвитку Збройних Сил потребує комплексного вирішення питань переходу військ (сил) на професійну основу, забезпечення укомплектованості підрозділів особовим складом, який здатний ефективно виконувати завдання за призначенням та підтримувати належний рівень боєготовності.
Протягом року було продовжено впровадження нової системи кадрового менеджменту централізованого типу, удосконалення систем військової освіти та науки за видовим принципом та пошук нових форм і способів раціонального розміщення та ефективного використання військовослужбовців.
РОЗДІЛ 4
Протягом року діяльність Міністерства оборони була спрямована на практичну реалізацію засад Концепції кадрової політики в Збройних Силах. Головні зусилля були зосереджені на реалізації таких пріоритетних напрямів, як:
• перехід до системи кадрового менеджменту централізованого типу;
• оптимізація системи військової освіти, запровадження багаторівневої системи підготовки сержантського складу Збройних Сил;
• удосконалення системи військово-патріотичного виховання, морально-
психологічного забезпечення особового складу Збройних Сил;
• покращання системи професійної адаптації військовослужбовців;
• удосконалення системи залучення громадян на військову службу.
Удосконалення системи кадрового менеджменту
У 2009 р. було продовжено нормативне впорядкування діяльності кадрових
органів Збройних Сил. Зокрема встановлено механізм виконання у військах
(силах) Положення про проходження громадянами України військової служби в
Збройних Силах, для чого розроблено відповідну Інструкцію.
Визначено основні напрями діяльності, завдання, функції, повноваження та відповідальність кадрових органів.
Система органів кадрового забезпечення Збройних Сил на кінець 2009 р. набула чіткого вигляду з трьохступеневим розподілом функцій:
• стратегічний рівень: Департамент кадрової політики, Головне управління особового складу, Кадровий центр Збройних Сил, Центр комплектування Збройних Сил військовослужбовцям… Продолжение »